80 lat temu, USS Archerfish stał się jednym z najbardziej ikonicznych okrętów podwodnych w historii za sprawą historycznej bitwy podczas II wojny światowej, w której zatopiony został Shinano, największy lotniskowiec zbudowany w tamtym czasie. To starcie stało się jedną z najsłynniejszych bitew morskich i zostało wpisane do księgi rekordów Guinnessa. Od 28 listopada gracze World of Warships mogą przejąć kontrolę nad tymi wiernie odwzorowanymi historycznymi okrętami i odtworzyć słynną bitwę w grze.
Starcie z kart historii
USS Archerfish powstał 22 stycznia 1943 roku w Portsmouth Navy Yard. Zbudowano go jako okręt podwody klasy Balao i nazwano na cześć tropikalnej ryby znanej ze swoich nadzwyczajnych umiejętności strzelania podczas polowania na zdobycz. Jego rolą było wspieranie działań mających na celu niszczenie jednostek wroga i udział w amerykańskich patrolach wojennych. Okręt został wcielony do służby 4 września 1943 roku, a jego dowódcą mianowano komandora podporucznika George’a W. Kehla. Po ukończeniu ćwiczeń bojowych, jednostka wyruszyła na swój pierwszy patrol 23 grudnia 1943 roku na morzu Wschodniochińskim, gdzie podczas 53 dni żeglugi, okręt bezskutecznie podjął ataki na trzy wrogie jednostki.
W kolejnych miesiącach USS Archerfish został przekazany pod dowództwo komandora podporucznika W. H. Wrighta. Wtedy też odniósł pierwsze sukcesy w atakach na japońskie siły zatapiając okręt obrony wybrzeża Kaikoban 24. W listopadzie 1944 roku, u szczytu II wojny światowej i pod dowództwem komandora Josepha F. Enrighta, okręt podwodny zapisał się w kartach historii. Archerfish wsławił się dzięki zatopieniu japońskiego Shinano – potężnego pancernika, który w trakcie wojny został przerobiony na lotniskowiec.
Japoński kolos
Konstrukcję pancernika Shinano rozpoczęto w ścisłej tajemnicy 4 maja 1940 roku, jako jednostkę tej samej klasy, co słynny Yamato. Po przełomowej bitwie o Midway, która miała miejsce w dniach 4-7 czerwca 1942 roku, japońska flota straciła większość swojej powietrznej siły. To wtedy podjęto decyzję o przebudowanie Shinano z pancernika na lotniskowiec. Okręt stał się największym zbudowanym w tamtym czasie, ważąc 72 000 ton – uznawano go za niezatapialny ze względu na imponującą konstrukcję. W listopadzie 1944 roku, kiedy budowa Shinano nie dobiegła jeszcze końca, postanowiono, że okręt przepłynie z arsenału marynarki w Yokosuce on obrzeżach Tokio do bazy morskie Kure w pobliżu Hiroszimy, by tam dokończyć konstrukcję, tym samym wyruszając w swój dziewiczy rejs w stanie nieukończonym.
28 listopada 1944 roku o godzinie 18:00, Shinano rozpoczął swój pierwszy rejs pod eskortą 4 niszczycieli. O 20:48, niespełna trzy godziny po wyruszeniu w morze, Shinano został przechwycony na południe od Nagoi przez USS Archerfish, co zapoczątkowało sześciogodzinny pościg. Amerykański okręt podwodny cierpliwie śledził lotniskowiec przed spotkaniem na odległości 1400 jardów. Wtedy amerykanie wystrzelili 6 torped z przednich wyrzutni. Po odnotowaniu dwóch eksplozji, które wstrząsnęły wrogą jednostką, USS Archerfish zanurzył się głębiej, aby uniknąć kontrataku.
Cztery torpedy trafiły w kadłub Shinano, wywołując potężną eksplozję. Według relacji komandora Enrighta dało się słyszeć dźwięki łamiącej się konstrukcji i spanikowanej załogi. Po 6 godzinach walki z obrażeniami i zaledwie 17 godzin od początku pierwszego rejsu Shinano, okręt ostatecznie uległ zniszczeniu. Z załogi na pokładzie przeżyło 1000 osób, a ponad 1400 uznano za zaginionych w akcji. Dowódca Shinano, kapitan Toshio Abe, pozostał na pokładzie tonącego okrętu. Dopiero po zakończeniu wojny załoga USS Archerfish uświadomiła sobie, że zapisali się w historii, zatapiając największy okręt wojenny całej II wojny światowej.
Legendarna bitwa morska II wojny światowej na żywo
Obie jednostki są dostępne w World of Warships od 28 listopada i oferują w pakiecie dowódcę z trzema punktami umiejętności, miejsce w porcie, pamiątkową flagę, dodatkową misję oraz permanentny stalowy kamuflaż. Dzięki dodaniu obu jednostek do World of Warships, gracze mogą odtworzyć słynne starcie i przejąć kontrolę nad okrętami wykorzystując własne strategie wojenne. Zarówno amerykański Archerfish, jak i japoński Shinano to wierne historii rekonstrukcje z II wojny światowej, które dowódcy mogą wcielić do swojej floty w grze.
Amerykański okręt podwodny X poziomu Archerfish wyposażony jest w naprowadzane torpedy krótkie zasięgu. Dodatkowo, jego sonary wysyłają impulsy z dużą prędkością i szerokim kątem działania, co ułatwia podwójne oznaczenie celów oraz identyfikację wrogów w wodzie.
Dla graczy wybierających japoński lotniskowiec X poziomu Shinano dostępny jest zupełnie inny zestaw możliwości, co czyni go bardziej podobnym do pancernika. Tradycyjny zespół naprawczy działa inaczej niż w przypadku innych lotniskowców – jego czas działania jest krótszy, ale przeładowuje się znacznie szybciej. W bitwach powietrznych Shinano oferuje nową eskadrę bombowców, które są wyjątkowo skuteczne przeciwko jednostkom morskim. Dodatkowo, taktyczny generator zasłony dymnej pozwala na zajmowanie agresywnych pozycji w ukryciu. Lotniskowiec posiada także wzmocnione opancerzenie o grubości 27 mm, ulepszoną broń pomocniczą oraz ograniczoną, ale bardziej precyzyjną liczbę wież artyleryjskich.
Zdjęcie główne: Rekonstrukcja Archersfish w grze wojennej. Za: World of Warships.
Autor: Tekst przesłany przez dział promocji World of Warships i udostępniony na zasadzie współpracy niekomercyjnej.