Opancerzony kadłub Hurricane’a

Hawker Hurricane podczas Battle of Britain Memorial Flight Members' day z 2018 roku. Wikimedia/The National Archives, Open Government Licence 1.0.

Brytyjskie samoloty Hawker Hurricane Mk I odegrały – obok Spitfire’ów – kluczową rolę w bitwie o Anglię w 1940 roku. Wiele zwycięstw powietrznych odnieśli na nich chociażby piloci z polskiego Dywizjonu 303. Pewne znacznie miało tutaj opancerzenie kadłuba, które – co ciekawe – zostało wprowadzone późno, bo dopiero w 1940 roku.

Hurricane’y w wersji Mk I były samolotami klasycznymi i nie posiadały żadnego opancerzenia, co w praktyce oznaczało, że w razie trafienia w kadłub było niemal pewne, iż pilot zostanie zraniony lub zabity. Wobec ogromnego deficytu lotników każde życie myśliwca było na wagę złota. Brytyjczycy musieli zatem wprowadzić ulepszenia, które dawałyby im szanse na odbudowywanie zdolności bojowych, co miało szczególne znaczenie w starciu z przeciwnikiem dysponującym przewagą liczebną.

W tym celu w kadłubie myśliwca Hurricane Mk I zamontowano elementy opancerzone. Pierwszym z nich był panel ze szkła pancernego umieszczony z przodu przedniej szyby. Następnie, w maju 1940 roku, dodano w kadłubie dwie pancerne płyty o wadze 70 funtów z przodu i tyłu siedziska pilota. Pozornie takie ulepszenie mogło wydawać się niewielkim, w istocie jednak ratowało życie pilotom brytyjskim i sojuszniczym.

Jednym z nich był słynny czeski as myśliwski Josef František, latający w składzie polskiego Dywizjonu 303. Podczas walki powietrznej 9 września 1940 roku František został czterokrotnie trafiony przez niemieckiego Messerschmitta Bf 109, a jeden z pocisków uderzył centralnie w kokpit jego Hurricane’a. Pancerna płyta umieszczona za siedziskiem pilota uratowała jednak Františkowi życie. Tak o tym wspominał (za: Richard King, „Dywizjon 303”):

„Trafiły mnie cztery pociski z Me: jeden lewe skrzydło, jeden przeszedł przez lewy zbiornik, który jednak się nie zapalił, a jeden przez chłodnicę. Tylko dzięki pancernej płycie za mną [w kokpicie] nie zabił mnie czwarty pocisk”.

Ta pancerna płyta – która uratowała wówczas Františka – „przysłużyła” się wszystkim aliantom walczącym w bitwie o Anglię.

Przed swoją tragiczną śmiercią w wypadku lotniczym 8 października 1940 roku, František zestrzelił z potwierdzeniem 17 niemieckich samolotów oraz 1 prawdopodobnie. Wśród nich znajdowało się 9 Messerschmittów Bf 190, 6 Heinkli He 111 oraz jeden Junkers Ju 88.

Fotografia: Hawker Hurricane podczas Battle of Britain Memorial Flight Members’ day z 2018 roku. Wikimedia/The National Archives, Open Government Licence 1.0.

Marek Korczyk