Samochody Morris, występujące w różnej roli, stanowiły cenne wsparcie dla Brytyjczyków w czasie kampanii afrykańskiej. Najczęściej pełniły role transportowe, rozpoznawcze lub jako lekkie samochody pancerne.
Lekkim samochodem pancernym był Morris w wersji CS9. Zbudowany na podwoziu klasycznej ciężarówki o nośności 1,5 tony został wyposażony w karabin przeciwpancerny Boys oraz kaem Brena. Jego pancerz nie był imponujący – miał zaledwie 7 mm grubości. Morrisa CS9 nie używano jednak do ataków przełamujących. Służył do akcji manewrowych oraz jako pojazd dowodzenia. Miał on bowiem obszerne wnętrze, dało się dołączyć do niego składany stół na mapy, a nawet przymocować nieregulaminowy parasol.
Ciężarówką transportową był Morris CS8. Logistyka była bardzo ważną i trudną dziedziną wojny na pustyni. Dlatego wszelkie samochody transportowe były intensywnie wykorzystywane. Oprócz samochodów Morrisa używano także konstrukcji Bedforda, Forda i Commera. Co ciekawe, po dołączeniu drabiny, Morrisa CS8 można był zmienić w stanowisko do korygowania ognia artylerii. W płaskiej, pozbawionej punktów szczególnych pustynnej scenerii, tworzenie sztucznych punktów obserwacyjnych było niezbędne dla prawidłowego działania artylerii.
Fotografia: samochód Morris GS. Źródło: Wikipedia/IWM, domena publiczna.
Marek Korczyk