Mitsubishi A6M Zero (lub Reisen) został wprowadzony do Lotnictwa Cesarskiej Marynarki Japońskiej w lipcu 1940 roku. Jako jeden z najlepszych i najsłynniejszych myśliwców II wojny światowej, w pewnym sensie był dla Cesarstwa Japońskiego tym, czym Messerschmitt Bf 109 dla Trzeciej Rzeszy. Zaliczał się też do pierwszych myśliwców pokładowych na świecie, nie ustępując pod względem osiągów innym obiektom operującym z lotnisk lądowych. Z powodu braku następcy w postaci wersji rozwojowej wyprodukowano aż 11 280 egzemplarzy Mitsubishi A6M, nazwanego przez Amerykanów „Zero”. Początkowo miał on u aliantów kryptonim „Zeke”, jednak z czasem przyjęła się japońska nazwa „Zero Sen”. Wyniki bojowe myśliwców Zero są powszechnie uznawane za imponujące. Za przykład może posłużyć bitwa o Jawę stoczona 8 marca 1942 roku, w czasie której piloci A6M zniszczyli 5501 samolotów alianckich. Doskonała koniunktura myśliwców Zero skończyła się wraz z pojawieniem się i bojowym użyciem przez Amerykanów opisanych powyżej Hellcatów. Co ciekawe, tak samo jak Hellcaty, Zero wykorzystywały zewnętrzne zbiorniki paliwa, które znacznie zwiększały ich zasięgi. Ponadto, dzięki spektakularnym sukcesom za sprawą samolotów Mitsubishi A6M, japońscy piloci cieszyli się równie wysokim prestiżem co ich rodacy z wojsk lądowych, którym sławę przyniosły zwycięstwa w Chinach. To na myśliwcach Zero latali najsłynniejsi japońscy piloci, tacy jak chociażby Saburo Sakai.
Dane techniczne:
Napęd: silnik gwiazdowy,14-cylindrowy Nakajima Sakae 21 o mocy 842 kW (1130 KM)
Wymiary: rozpiętość – 11 m, długość – 9,12 m, wysokość – 3,57 m, powierzchnia nośna – 21,38 m2
Masa: własna – 1750 kg i startowa – 2689 kg
Osiągi: prędkość maks. – 559 km/h, czas wznoszenia – 960 m/min, zasięg – 1920 km (lub 3104 km z zewnętrznym zbiornikiem), pułap prakt. – 11 740 m
Uzbrojenie: dwa działka – typ 99 kaliber 20 mm 2 km kaliber 13,2 mm, w km typ 97 kaliber 7,7 mm.
Fotografia tytułowa za: Wikimedia, domena publiczna.
Marek Korczyk, korekta Ewa Malinowska