Volkswagen Typ 82 – znany potocznie jako Kubelwagen – był jednym z najsłynniejszych i najbardziej udanych lekkich samochodów Wehrmachtu. Choć był produkowany w latach 1940-1945, to jego nazwa powstała dużo wcześniej – etymologia jest w tym wypadku dość interesująca.
W latach dwudziestych dowództwo Reichswehry złożyło zamówienia na samochody osobowe przeznaczone do działań w terenie. W związku z tym powstały różne konstrukcje opracowane wówczas przez niemieckie firmy motoryzacyjne. Jedna z nich – Karroseriefabrik Nikolaus Trutz z Coburga – zapoczątkowała produkcję osobnych siedzeń w samochodach, redukujących wstrząsy powstałe podczas jazdy terenowej. Siedzenia te nazywały się Kubeln, a wyposażone w nie pojazdy zaczęto nazywać Kubelsitzwagen. Po krótkim czasie nazwa ta została skrócona i brzmiała po prostu Kubelwagen.
W latach 1940-1945 popularna nazwa przeszła na samochód Volkswagen Typ 82 – dwa przednie siedzenia tego pojazdu były montowane osobno, co faktycznie zapewniało redukcję wstrząsów. Najważniejsza była jednak podstawowa cecha konstrukcyjna – osobne siedzenia. Mimo iż już wcześniej określenie „Kubelwagen” było powszechnie stosowane, nazwa stała się popularna głównie za sprawą Volkswagena Typ 82. I to do tego stopnia, że dziś mówi się powszechnie o Volkswagenie jako Kubelwagenie i każdy zorientowany w temacie miłośnik historii wie, o jaki samochód chodzi. Warto jednak pamiętam, uściślając, że występowały także inne samochody wykorzystujące siedzenia typu Kubeln, np. Volkswagen Schwimmwagen Typ 166 lub Mercedes-Benz W 152.
Bibliografia: Karl Ludvigsen, „Ferdinand Porsche. Ulubiony inżynier Hitlera”.
Fotografia: Volkswagen Kubelwagen podczas rekonstrukcji historycznej Powstania Warszawskiego w 2009 roku. Wikipedia, domena publiczna. Warto przy tym dodać, że Kubelwageny są bardzo popularne pośród rekonstruktorów oraz kolekcjonerów.
Marek Korczyk